Bibliografia
Polska bibliografia na temat AAC |
Brearley G., AAC – osobiste refleksje, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 1(3)/2004 Brearley G., Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo, WSiP, Warszawa 1999 Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K., Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Excalibur, Bydgoszcz 2001 Błeszyński J. [red.] Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Praca zbiorowa. Oficyna wydawnicza IMPULS, Kraków, 2006 Bombińska- Domżał A., Bolon B., Guzik J., Smyczek A., [red.]Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Projekt edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających AAC. Wyd. Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Kraków, 2006 Cardinaux V, Caurdinaux H., Löwe A., Przygarnij mnie. Wychowanie dzieci głuchoniewidomych, PWN, Warszawa 1993 Chodkiewicz I., Loebl W., Zastosowanie systemu Ch. Blissa w procesie porozumiewania się dziecka z porażeniem mózgowym, [w:] Opuscula Logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, UMCS, Lublin 1993 Cwaliński A., Wspomaganie komunikacji werbalnej dziecka z autyzmem wczesnodziecięcym, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 3(5)/2004 Dońska-Olszko M., Lechowicz A., Komputerowe wspomaganie nauczania dzieci z ciężkim uszkodzeniem narządu ruchu [w:] Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie, WSiP, Warszawa 1998 Duczmal G., Zastosowanie programu PowerPoint do tworzenia dynamicznych tablic komunikacyjnych, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 2(4)/2004 Foksińska M., Press M., Aktywna praca z książeczką „Okulary” , „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 5(7)/2004 Grycman M., Budowanie efektywnego systemu porozumiewania się u dziecka z zespołem Cri du Chat (krzyku kociego) , „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 5(7)/2004 Grycman M., Czym są wspomagające sposoby porozumiewania się, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 1/2003 Grycman M., „Specjalny czas” jako metoda terapeutyczna, „Scholasticus” 3-4/ 1992 Grycman M., Sprawdź jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych, RCRP, Kwidzyn, 2009 Grycman M., Kaniecka K., O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych, „Scholasticus” 2/1993 Grycman M., Kaniecka K., Porozmawiajmy, Oficyna Wydawnicza Excalibur, Bydgoszcz 1999 Grycman M., Kaniewska K., Szczawiński P., PCS, Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Warszawa 2001 Grycman M., Smyczek A., [red.], Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Kraków 2004 Kaczmarek B., Makaton – język gestów i symboli, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 2/2003 Kaczmarek B., Makaton –alternatywny i wzmocniony sposób porozumiewania się , CMPPP, Rewallidacja nr 1/ 2003 Kaczmarek B., Przełamywanie barier językowych przez osoby z zespołem Downa. Bardziej Kochani (30) 2.,warszawa 2004 Kaczmarek B., Wykorzystanie gestów w procesie porozumiewania się osób z zespołem Downa [w:] Kaczmarek B. [red.] Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa- teoria i praktyka, IMPULS, Kraków 2008 Kaniecka K., Tworzenie bezpiecznego środowiska dla dziecko niewidomego, niesłyszącego i znacznie opóźnionego w rozwoju, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 5(7)/2004 Kazimierska M., Wybór systemu porozumiewania się w zależności od kompetencji ucznia, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 1/2003 Knill Ch., Dotyk i komunikacja, CMPP-P MEN, Warszawa 1992 Kret M., Słobodzian A., Program Clicker – wykorzystanie w praktyce szkolnej, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 1(3)/2004 Książek M., Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Rozwijanie umiejętności komunikowanie się. Wykorzystanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Wyd. Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym , Warszawa 2003 Lechowicz A., O metodzie komunikacji symbolami Blissa, „Wspólna Troska”, nr 2-3, 6-7/1993 Lechowicz A., System Blissa w Polsce, „Przyjaciel Dziecka” 5/1989 Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem, „Przyjaciel Dziecka” 1-3/1997 Lechowicz A., Metoda komunikacji symbolicznej Bliss – jej zastosowanie w życiu i w szkole, [w:] Mózgowe porażenie dziecięce-problemy mowy, DIG, Warszawa 1997 Lechowicz A., Mierzwa T., Muszyńska I., Szczawiński P., Symbole Blissa, Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Warszawa 2001 Lechowicz A., Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej komunikacji dzieci z wieloraką niepełnosprawnością, WSiP, Warszawa 2005 Lechowicz A., 10 lat pracy systemem symboli Blissa i innymi metodami niewerbalnej komunikacji w Polsce. Szkoła Specjalna 1999, nr 2,s.120-123 Loebl W., Uwagi o możliwościach poszerzania komunikacji interpersonalnej osób z ograniczonym systemem porozumiewania się, [w:] Loebl W. [red.] Dylematy pedagogiczne w rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. UG, Gdańsk 1996 Loebl W., Szwiec J., Szczawiński P., [red.], III Regionalna Konferencja Krajów Europy Środkowej i Wschodniej – Wspomagające sposoby porozumiewania się. Wykłady i warsztaty, Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Warszawa 2001 Loebl W., O potrzebie wprowadzania przedmiotu nauczania: komunikacja alternatywna i wspomagająca do programów kształcenia pedagogów specjalnych. [w:] Luczyński E., (red.), Kształcenie logopedyczne. Cele i formy. Wyd. UC Gdańska 2000 Loebl W., Kategorie użytkowników wspomagającej i alternatywnej komunikacji. Szkoła Specjalna nr 5, s. 247-255, Warszawa Loebl W. Niewerbalne metody porozumiewania się [w:] Mazanek E. (red.0 Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie, WSiP, Warszawa 1998 Loska M., Niewerbalne metody porozumiewania się [w:] Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie, WSiP, Warszawa 1998 Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., [red.] Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy, [w:] Materiały z konferencji zorganizowanej przez Pomagisterskie Studium Logopedyczne UW, Wyd. DIG, Warszawa 1997 Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., [red.] Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej. Diagnozowanie i postępowanie usprawniające, [w:] Materiały z konferencji zorganizowanej przez Pomagisterskie Studium Logopedyczne UW, Wyd. DIG, Warszawa 1997 Mieszkowicz M., Wykorzystanie daktylografii w nauce czytania i pisania u osób z mózgowym porażeniem dziecięcym, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 2(4)/2004 Mieszkowicz M., Metody komunikacji pozawerbalnej, „Tu Jesteśmy” 9/1997 Napiórkowska M.A. Czy to możliwe? Ułatwiona komunikacja jedną z metod porozumiewania się z dzieckiem autystycznym z zaburzeniami mowy. Szkoła Specjalna nr 3, Warszawa 1999 Olechnowicz H., Dziecko własnym terapeutą, PWN, Warszawa 1995 Orkan-Łęcka M., Wczesne wspomaganie rozwoju komunikacji u dzieci niewidomych i słabowidzących ze złożoną niepełnosprawnością – model programu edukacyjnego, „Rewalidacja” 2(6)/99 Porozumiewanie się. Podręcznik do pracy z głuchoniewidomymi niemowlętami, małymi dziećmi i dziećmi w wieku przedszkolnym, Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, Warszawa 1995 Pilch A. Przebinda E. [red.] Gestem- Obrazem- Słowem. Materiały z III krajowej konferencji Wspomagające sposoby porozumiewania się, Kraków, 20- 22 10 2005, Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Kraków 2005 Piszczek M. [red.], Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPP-P MEN, Warszawa 1997 Piszczek M. Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej w edukacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo i autystycznych. Cz.I, Rewalidacja nr 2, s. 13-22. CMPPP, Warszawa 2001 Przebinda E., Klucz Fitzgerald i kod kolorów – pomoc w nauce języka, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 1(3)/2004 Przebinda E., Picture Exchange Communication System (cz. 1.) , „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 4(6)/2004 Przebinda E., Wpływ braku mowy na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny ucznia, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 1/2003 Przybysz-Piwkowa M. [red.], Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, [w:] Materiały z konferencji zorganizowanej przez Pomagisterskie Studium Logopedyczne UW, Wyd. DIG, Warszawa 2002 Pulchny M., Ułatwiona Komunikacja – doświadczenia szkolne, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 2/2003 Rowland Ch., Scweigert P., System symboli jednoznacznych, Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, Warszawa 1995 Rzeźnicka J., Wczesne kształtowanie umiejętności komunikacyjnych w procesie wspomagania rozwoju dziecka [w:] Loebl W. [red.], Dylematy pedagogiczne w rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. UG, Gdańsk 1996 Rzeźnicka –Krupa, Manualne i graficzne systemy wspomagającej komunikacji i możliwości ich stosowania przez osoby niepełnosprawne intelektualnie, Szkoła Specjalna nr 2, s. 80-86, Warszawa 2002 Słobodzian A., Stępniewicz I., Wprowadzenie urządzeń wysokiej technologii szansą na zwiększenie niezależności dziecka niemówiącego, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 2(4)/2004 Smyczek A., Jak zapisywać wypowiedzi osób niemówiących, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 4(6)/2004 Smyczek A., Gesty, Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Warszawa 2001 Smyczek A., Odpowiedzialność za słowa. O doborze słownictwa dla użytkowników AAC, 1/2003 Smyczek A., Stosowanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w klasach przysposobienia do pracy [w:] Piszczek M. [red.] Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. CMPPP, Warszawa 2003 Smyczek A. Wspomaganie rozwoju komunikacji i języka dzieci niepełnosprawnych, dzieci od 1-go do 6-go roku życia [w:] Król M., Taczała J., Kryszczyńska J., (red.) Co? Jak? Kiedy? I dlaczego? Możliwości diagnostyki i terapii dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w wieku od 1-go do 6 –go roku życia i wsparcia ich rodzin. Materiały konferencyjne. Stowarzysznie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem”, Zamość 2006 Smyczek A., Szczawiński P., Komputerowe wspomaganie edukacji uczniów z wieloraką niepełnosprawnością, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 2(4)/2004 Smyczek A., Szwiec J., Poszukiwanie sposobów porozumiewania się [w:] Orkisz M., Piszczek M., i współp., Edukacja osób z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli, CMPP-P MEN, Warszawa 2000 Smyczek A., Szwiec J., Metodyka nauczania alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami [w:] Piszczek M. [red.] Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, CMPP-P, Warszawa 2001 Szczawiński P., Altik – program do tworzenia tablic do porozumiewania się, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 5(7)/2004 Szczawiński P., Czeskie programy i urządzenia dla niemówiących użytkowników komputerów, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 2(4)/2004 Szczawiński P., Wykorzystanie komputera w edukacji i terapii dzieci z wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków 1999 Szwiec-Kolanko J., Alicja – studium przypadku 5-letniej dziewczynki z wadą słuchu, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 5(7)/2004 von Tetzchner S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Warszawa 2002 Waclaw W., Aldenrud U., Ilstedt S.; Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, Wyd. Śląsk, Katowice 2000 Warrick A., Porozumiewanie się bez słów, Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Warszawa 1999 Zaorska M, Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2008 Zawitkowska A., Zastosowanie gestów i symboli we wspieraniu rozwoju mowy czynnej dziecka, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów”, nr 3(5)/2004 Ziątek K., Jaszczuk J., Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Stowarzyszenie Spokojne Jutro, Warszawa 2004 |